mandag 8. november 2010

Produksjon og vurdering.

da var jeg ferdig med vesken min! har jobbet med den mesteparten av helgen til innlevering idag (Mandag.)

på skolen fredag brukte jeg de 4 timene til å jobbe med rammelim og å klippe opp det jeg skulle bruke til vesken. det siste ligger i forrige innlegg.
her er et bilde av rammelimen og hvordan det er gjort. det er litt vanskelig å forklare hvordan man gjør det, men du kan sjekke ut en  av de andre skolebloggene!
her har jeg sydd sammen selve veska og begynt på foret inne i veska.

her har jeg begynt å sy fast foret inne i veska.
bilde av det jeg laget ved hjelp av rammelim teknikken.
foret inni før jeg sydde det fast.
foret inni etter jeg hadde sydd det fast.
her syr jeg på hanken på veska.
hanken var litt for lang, så jeg måtte klippe av en liten bit.

vesken uten rammelim bildene på.
nærbilde av frynsene nederst på vesken.
nærbilde av hanken.
foret.
rammelimbildene jeg skulle ha på og hvor. framsiden.
baksiden.
dette er hvordan heg sydde rundt bildene. samme teknikk som jeg brukte på hanken. tenkte dette ville gi en "ramme" rundt bildet.
 her har jeg sydd fast det ene bildet, det ble litt anderledes plassert en forventet, på grunn av at mens jeg sydde, så flytta det liksom på seg, men det går greit at det er der og.
 her har jeg sydd på bilde nr. 2
 den ferdige vesken.
baksiden av den ferdige vesken.
jeg har jobbet innen yrket design og tekstil. typisk for dette yrket er at man lager klær og designer klesplagg.
jeg har brukt to forskjellige teknikker, sy på maskin og rammelim.


VURDERING
mitt produkt i forhold til ideutviklingen ble nokså lik, ettersom jeg ikke hadde tenkt 100% over hvor ting skulle plasseres og hvordan ting skulle gjøres. de forskjellene som jeg ser er for eksempel at vesken ikke ble helt lik som den på moodboardet mitt, men sånn noenlunde. jeg beholdt noen frynser nederst på vesken som jeg ikke hadde tenkt og ha der og at selve designet på hanken ikke var noe jeg hadde planlagt.
planleggingen i forhold til produksjonen gikk greit.
det jeg kunne gjort anderledes med dette prosjektet var vel å velge et annet stoff og ha på utsiden av vesken, Fleece er ikke et stoff som pleier å bli brukt så mye når man lager vesker. jeg kunne og vert litt mer nøye med å sy med symaskinen. jeg kunne brukt litt mer tid på å få bra bilder av produksjonen, ved å for eksempel bruke mitt speilreflekskamera eller et skikkelig digitalkamera.
jeg er fornøyd med vesken i sin helhet, siden dette er det første jeg noen gang har laget ved hjelp av og sy, jeg syns dette var et vellykket prosjekt.
komposisjonen i dette produktet er vel egentlig ganske ok. jeg prøvde og fokusere på kun 2 farger, som er svart og oransje, som er to farger som står ganske bra i kontrast sammen. valget av material kunne vert litt bedre, jeg kunne ha byttet om slik at jeg hadde fleece inni og foret utpå, men det ville blitt feil fordi da måtte jeg hatt oransje fleece, og jeg har jo ikke oransje fleece, så jeg måtte jo bare ha det sånn, hvis ikke hadde det ikke blitt redesign.
kvaliteten på vesken er ok. jeg jobbet så godt som jeg kunne, siden jeg hadde minimale ferdigheter. hadde en velutdannet syerske laget vesken, hadde den nok blitt mye bedre, men siden dette er meg med mine ferdigheter, kunne det nok nesten ikke blitt bedre. 
jeg tror ikke produktet er salgbart. det kan jo hende at noen ville hatt det, men siden dette er mitt første prosjekt, så nei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar